GynOp-registret flyttas till INCA-plattformen
Vid ett styrgruppsmöte i juni 2022 beslutades enhälligt att GynOp påbörjar arbetet med en flytt av registrering till INCA-plattformen. Grund för detta beslut var den rapport som SKR tillgängliggjorde i april ”Strategi för registerplattformar för nationella kvalitetsregister”.
Det beslutades också att GynOp ska flyttas över delregister för delregister med följande turordning:
1. Intrauterin kirurgi
2. Rekonstruktiv bäckenbottenkirurgi
3. Inkontinens
4. Bristning
5. Hysterektomi, adnex- och endometrioskirurgi
Under senare delen av år 2022 fram till december 2024 har ett utvecklingsarbete pågått med överflyttning av delregistret för Intrauterin kirurgi i GynOp från ITS på Umeå Universitet till INCA-plattformen. Programmeringen av intrauterin kirurgi har genomförts och den 3 december 2024 började Ersta sjukhus att som pilotklinik registrera intrauterina operationer i INCA.
Planen är att resterande kliniker i landet ska börja registrera intrauterin kirurgi på INCA-plattformen från och med tisdagen den 21 januari 2025. Då kommer även möjligheten att registrera intrauterin kirurgi i Gamla GynOp att släckas ner. Redan påbörjade vårdtillfällen i Gamla GynOp, där patienten ännu ej är opererad innan den 21/1, kommer att flyttas över till det nya systemet för fortsatt registrering på INCA.
Uppföljningen av intrauterina operationer utförda före 21 januari 2025 kommer att fortsätta i Gamla GynOp som vanligt.
Alla operationer i övriga delregister ska även i fortsättningen registreras i Gamla GynOp. Det betyder att under några år framöver, tills hela flytten är genomförd, kommer det att vara två olika system att logga in på för att registrera i GynOp – vilket av dem beror på vilket delregister operationen tillhör.
Även användaruppgifter från Gamla GynOp kommer att läsas över till INCA innan driftsstarten. Inloggning i INCA kommer att vara möjlig först från dagen för driftsättning. Inloggningen i INCA sker via SITHS-kort.
Varför flytta?
Den nuvarande Internetversionen av GynOp är från 2012, med många uppdateringar och tillägg genom åren. Så det finns ett stort behov av att bygga om programvaran helt från grunden. Hänsyn behöver även tas till SKR:s plattformsstrategi, att minska ner antalet registerplattformar till fyra nationella totalt. Den nuvarande plattformen uppfyller inte alla tekniska krav i plattformsstrategin och det är för kostsamt att åtgärda alla dessa krav.
Bytet till INCA, som är en av de fyra plattformar som kommer att finnas kvar, har flera fördelar:
- En långsiktig, stabil och förvaltningsbar plattform
- Minskat personberoende avseende förvaltning och stödfunktioner kring registret i och med att samtliga kvalitetsregister som har Region Västerbotten som centralt personuppgiftsansvarig (CPUA) kan samarbeta. Dessa register är bland annat Bråckregistret, PsoReg och Riksstroke.
- Minskade kostnader för utveckling och drift av den tekniska lösningen i och med att många register (inklusive cancerregistren) delar på dessa kostnader.
Informationsmöten
Inför den nationella driftsättningen kommer två informationsmöten att hållas via Teams:
• Fredag 10 januari 12.30 – 13.30 Länk till Teamsmötet 10 januari
• Tisdag 14 januari 12.30 – 13.30 Länk till Teamsmötet 14 januari
Ingen föranmälan behövs, du går in i mötet via länken ovan för den dag du vill delta.
Båda informationsmötena kommer att spelas in och läggas ut i Webbhjälpen för dig som inte har möjlighet att delta eller om du vill titta på mötet igen.