GynOp-registret flyttas till INCA-plattformen
Intrauterina kirurgi som utförs från och med 17 februari 2025 ska registreras på INCA https://rcn.incanet.se/Login/
Vi har därför stängt av möjligheten att lägga upp nya vårdtillfällen eller registrera operationer från och med 17 februari för samtliga kliniker. Om det är någon operation som behöver efterregistreras, kontakta GynOps kansli så kan vi tillfälligt öppna upp registreringen igen i gamla GynOp.
Vid ett styrgruppsmöte i juni 2022 beslutades enhälligt att GynOp påbörjar arbetet med en flytt av registrering till INCA-plattformen. Grund för detta beslut var den rapport som SKR tillgängliggjorde i april ”Strategi för registerplattformar för nationella kvalitetsregister”.
Det beslutades också att GynOp ska flyttas över delregister för delregister med följande turordning:
1. Intrauterin kirurgi
2. Rekonstruktiv bäckenbottenkirurgi
3. Inkontinens
4. Bristning
5. Hysterektomi, adnex- och endometrioskirurgi
Under senare delen av år 2022 fram till december 2024 har ett utvecklingsarbete pågått med överflyttning av delregistret för Intrauterin kirurgi i GynOp från ITS på Umeå Universitet till INCA-plattformen. Programmeringen av intrauterin kirurgi har genomförts och den 3 december 2024 började Ersta sjukhus att som pilotklinik registrera intrauterina operationer i INCA.
Resterande kliniker i landet ska börja registrera intrauterin kirurgi på INCA-plattformen från och med måndagen den 17 februari 2025 (nytt datum). Då kommer även möjligheten att registrera intrauterin kirurgi i Gamla GynOp att släckas ner. Redan påbörjade vårdtillfällen i Gamla GynOp, där patienten ännu ej är opererad innan den 17 februari 2025 kommer att flyttas över till det nya systemet för fortsatt registrering på INCA.
Uppföljningen av intrauterina operationer utförda före 17 februari 2025 kommer att fortsätta i Gamla GynOp som vanligt.
Alla operationer i övriga delregister ska även i fortsättningen registreras i Gamla GynOp. Det betyder att under några år framöver, tills hela flytten är genomförd, kommer det att vara två olika system att logga in på för att registrera i GynOp – vilket av dem beror på vilket delregister operationen tillhör.
Även användaruppgifter från Gamla GynOp kommer att läsas över till INCA innan driftsstarten. Inloggning i INCA kommer att vara möjlig först från dagen för driftsättning. Inloggningen i INCA sker via SITHS-kort.
Detta har gjorts inför driftsättning av intrauterin kirurgi på INCA
Vi har importerat vårdtillfällen med operationstyp Intrauterin kirurgi där patienten har ett planerat operationsdatum 1 december 2024 eller senare och där operationen ännu inte är ifylld. Om ett vårdtillfälle saknas i GynOp på INCA för den patient du ska registrerar får du lägga upp ett nytt vårdtillfälle innan du kan fylla i anamnes, operation, etc..
Vi har även importerat användare från Gamla GynOp till GynOp på INCA. Alla användare som varit inloggade i Gamla GynOp 1 jan 2024 eller senare har importerats. Om du saknar en användare när du ska registrera, ta kontakt med administratörerna på din klinik i första hand eller kontakta supporten, här hittar du info om hur du gör för att kontakta supporten för GynOp på INCA.
Varför flytta?
Den nuvarande Internetversionen av GynOp är från 2012, med många uppdateringar och tillägg genom åren. Så det finns ett stort behov av att bygga om programvaran helt från grunden. Hänsyn behöver även tas till SKR:s plattformsstrategi, att minska ner antalet registerplattformar till fyra nationella totalt. Den nuvarande plattformen uppfyller inte alla tekniska krav i plattformsstrategin och det är för kostsamt att åtgärda alla dessa krav.
Bytet till INCA, som är en av de fyra plattformar som kommer att finnas kvar, har flera fördelar:
- En långsiktig, stabil och förvaltningsbar plattform
- Minskat personberoende avseende förvaltning och stödfunktioner kring registret i och med att samtliga kvalitetsregister som har Region Västerbotten som centralt personuppgiftsansvarig (CPUA) kan samarbeta. Dessa register är bland annat Bråckregistret, PsoReg och Riksstroke.
- Minskade kostnader för utveckling och drift av den tekniska lösningen i och med att många register (inklusive cancerregistren) delar på dessa kostnader.
Informationsmöten
Inför den nationella driftsättningen har vi haft några informationsmöten via Teams.
Powerpointpresentation och länk för att titta på inspelning från informationsmötet den 14 januari hittar du på Presentation och inspelning från informationsmöten